fredag 30. mai 2014

Bjørkesaft





På instagram har jeg fått spørsmål om oppskrift på bjørkebladsaft etter at jeg la ut et bilde av en jålelunsj her om dagen, så her skal dere få den: 


200 gr nye blad (bollen over tar ca 100 gram, dvs du må plukke ei stund.)
1 (helst økologisk siden den skal ligge i safta noen dager) sitron 
500 gr sukker
1 pk sitronsyre
1 liter vann

Kok opp vann, bland i sukker og sitronsyre og hell det over bladene og sitronen som er delt i skiver. 
Dette skal stå kaldt og du kan røre to ganger daglig.
den fjerde dagen siler du saften, og blandingsforholdet blir ca 1:4 . bland med vann eller farris. 

Jeg fryser ned saften i små flasker, men den holder seg godt en uke i kjøleskap om ikke lenger.

Denne gangen brukte jeg lime siden jeg ikke fikk tak i øko-sitron, og det ble syrlig og godt. smaken minner om iste. Digg!


Akkurat denne oppskrifta fikk jeg av svigermor til Marthe, som er dama bak bloggen marispanogsmilefjes. Vi var så heldige å få servert saften sammen med sveler når vi var på Strynebesøk for noen år siden. 




Det har seg sånn at jeg liker å rote rundt i naturen på jakt etter skatter å lage mat av, og jeg tenkte at det som blir vellykket skal jeg dele med dere her på bloggen! så under etiketten markens grøde dukker det nok opp mye rart etterhvert:)













Ingen kommentarer: