fredag 25. juli 2014

La de leke. Med maten.










Anlaug er i likhet med sine søsken allerede matglad. Både å spise og smake er topp opplevelser, og hun bruker gjerne begge hender til å få inn skjea i munnen, og suger på fingrene samtidig som hun suger i seg maten. Jeg er opptatt av at barna mine skal bli glade i mat, både når det gjelder å dyrke den, lage den og spise, og jeg ser det som en naturlig del av denne opplæringen å kunne leke med maten, iallefall når du er under tre år. Så når Anlaug har fått spist det meste av det hun blir servert, får hun kline litt med skåla og skjea. Og hun elsker det, lenge sitter hun konsentrert å fikler å smatter og heldigvis har hun flere gode hjelpere til å ta opp skåla om den detter i bakken. Jeg er ikke så nøye på flekker heldigvis, både klærne og ungen kan vaskes:) 

Neste steg blir å være med på innhøsting, og å sitte på benken når vi lager mat. Det har de gjort alle tre, og det er så hyggelig å ha de med som selskap og hjelp. Å se, smake, ta på og lukte på forskjellig mat tror jeg er viktig for å bli glad i mat. 
Det som er kjent, er ikke skummelt å smake på.















Litt flashback der altså. 




2 kommentarer:

mammasiiilje sa...

ååå så fine barn :)

Rosa+epler sa...

Så fint innlegg.
Sa sant det du skriver,
at det som er kjent ikkje er skumelt å smake på.
Det er veldig stas å bruke det naturen gir,
her har eg alt smakt ei plomme som var heilt moden.
Kjenner eg gler meg.

Anlaug er heldig, med den flotte familien sin.

Smil frå Elisabeth