mandag 5. januar 2015

Grønn uke:

Jul betyr ofte mye mat og mye kjøtt. Sånn har det også vært her, med ribbe og hjemmelaget pølse på julaften, og deilig pinnekjøtt 1.dag, så er det familieselskap og vennemiddager og så ender alle dagene i uka med å være kjøttmiddager.


Jeg liker kjøtt jeg asså, og mannen min er enda mer glad i kjøtt, som seg hør og bør når vi har mat fra tre halve griser i fryseren.(vi solgte den siste halve da vi ikke hadde plass til mer) 
Men nå føler jeg for en grønn uke med vegetariske middager hver dag. Utfordrende, da min kjære mener han ikke blir skikkelig mett uten kjøtt, og ungene som aldri liker de samme grønnsakene. Men jeg håper de kommer til å like noe av det jeg lager, og kanskje setter de mer pris på en middag med kjøtt senere.Jeg har iallefall lett opp noen spennende oppskrifter, som jeg gleder meg til å prøve. 

Har savnet middagsplanlegging både for det praktiske og fordi det er litt kos å bruke tid på å finne god sunn mat som skal nære mine aller kjæreste. Så det skal jeg bli flinkere til i 2015!

Her er uke 2:

Mandag:  Tomatsuppe med makaroni og egg

Tirsdag: Valnøttburgere med salat og ovnbakte poteter

Onsdag: Vegisterkaker  med kokte poteter, gulerøtter og brun saus

Torsdag: Enchillada med tomatbønner,salsa,mais og rødløk

Fredag: Grøt på juletrefest i barnehagen 

Lørdag: meksikansk bønnegryte

Søndag: Gulerotsuppe med  chili ingefær og appelsin

Ingen kommentarer: