lørdag 28. desember 2013

*Prosjekt 2014

:: Kjøpestopp/Bevisstgjøving::


For to år siden hadde jeg full kjøpestopp og hadde som mål å ha det et år. Det gikk greit helt til salget på nøstebarn startet i mars. Jeg er stort sett bevisst, og sløser egentlig veldig lite, men det hender jeg går på noen smeller, da gjerne garn-salg eller barneklær og sko til meg selv. Knapper,stoffer og annet nips hender det også jeg klikker hjem, særlig dagen etter lønning da jeg føler meg ganske rik..(alle gjør vel det?) 

Siden det gikk så skeis med forrige kjøpestopp skal jeg legge inn noen unntak som gjør det lettere å følge regelen denne gangen. Nødvendig klær og utstyr til barna må vi selvfølgelig kjøpe, men det ser ut til at de ikke trenger så mye fremover, og det som trengs kan uansett kjøpes brukt. Med unntak av sko, der sparer jeg ikke. 

Jeg kommer ikke til å slutte å tråle bruktbutikker, men jeg må ha forbud mot visse ting, som kjøkkenutstyr, sengetøy, vaser og annet nips som bare blir skapfyll. 


Unntak :

- Nødvendig kjøp av ulltøy på nøstebarnsalget

- Nødvendig innkjøp av passende klær etter fødsel.

- Brukbutikkkupp som roper veeeeldig mot meg (kommer antagelig til å kjøpe litt møbler dette året, siden vi skal bytte hus i sommer).

- Tøybleier kjøpt brukt

-Vårjakke til meg selv, høyst nødvendig da jeg ikke har kjøpt meg det siden 2008

- objektiv til kameraet.




Forbud:

Garn, stoffer, knapper, dilldall (søstrene grene) , interiørsaker, impulskjøp på klesbutikker, sko til meg selv som ikke er høyst nødvendig og nøye gjennomtekt..


Ellers håper jeg å få igjen sylysta så jeg kan sy mest mulig bursdagsgaver når ungene skal i bursdag. Ellers gir vi som oftest penger, det er bedre enn no rask til 75 kr. 



Kanskje det er noen fler som vil være med på kjøpestopp dette året?








2 kommentarer:

Florisa sa...

Jeg tenkte faktisk på akkurat det samme i går, men kom fram til at det ville bli et problem med Nøstebarnsalget haha. For når Nøstebarn har salg er det vanskelig å begrense seg :/

Jeg ønsker å bli enda mer bevist! For i stedenfor å finne glede i å kjøpe noe nytt så er det faktisk veldig stor glede i det å klare seg uten så mye nytt ;) Så jeg er med på et kjøpestopp år, med noen unntak. Får prøve å lage meg en liten lapp på nøstebarnsalget, hvor det står hva jeg skal ha. Så spørs det da om jeg klarer å holde meg til den, hehe.

Vil bli flinkere når det gjelder mat. Spise opp alt og rett og slett lage mindre mat til middag, for vi er ikke så flinke til å spise opp middagsrester. Og blir det rester kan vi jo lage noe nytt av dem. Potetrester kan bli potetmos feks., det er jo bedre enn restepoteter varmet opp igjen.

Når det gjelder bruktkjøp er jeg som deg dårlig på å stå imot. Men så har vi jo også hatt et hus å fylle opp også da, siden vi flyttet inn i sommer. Så trøster meg litt med det, er jo kjekt å ha det koselig her ;) Men kan jo tenke gjennom bruktkjøpene mer. Og når vi trenger noe vil jeg være flinkere til å vente med å kjøpe det til jeg finner det brukt.

Ang. Søstrene Greene så har jeg funnet ut at det er en ypperlig butikk å handle bursdagsgaver som ungene kan ha med i bursdag ;) Men enig i at det er lett å ta med alt mulig annet dill derfra også ja.



Marthe sa...

Jeg har akkurat samme plan! ;)
Med unntak av det som virkelig er nødvendig, som utstyr til ungene. Men ikke så utrolig mye de heller trenger nå fremover.
Jeg tenker å prøve meg på et halvår i starten da, så får vi se hvordan det går. Lykke til!! :)