fredag 19. juli 2013

#Den følelsen





Det var da Johannes og jeg tok vår daglige vanningsrunde i grønnsaksåkeren og 
jeg hørte fornøyd kakling fra både småjenter og kyllinger i hønehuset at det slo meg; 
Så enormt glad jeg er for at ungene våre får vokse opp akkurat her. Den naturlige tilnærmingen til dyr og jord, med alt det fører med seg veier tungt i sekken av erfaringer de skal bære med seg resten av livet. Jeg kjenner jo det selv, siden jeg har vokst opp her med pappa som fulltidsbonde. 

 Mating og stell av dyrene på gården og vanning av planter og vekster rundt om på gården  er en naturlig del av aktivitetene vi driver med ute, og ungene er alltid med, på et eller annet vis. 

Her hender døden er på besøk, som i fjor høst da en kalv ved navn solveig hadde blitt syk og døde.
Eller da Albin, kaninen vi bare har hatt i et år døde mens vi var på fjelltur. (antagelig har den hatt en litt for het natt med a Ludde, så det ble rett å slett for mye for han..)
Jeg kan tenke meg at det vil  stå 3 nysgjerrige unger i vinduet å se på  når vi skal slakte hanene som blir til overs. Kanskje de gråter litt for hanen, men de vil også lære at slik er livet, og det må til for at hønene våre skal ha det godt, og for at vi skal få mat på bordet. (nå skal ikke vi prøve å være helt selvforsynte med kylling, og jeg vil tro at det blir noen litt mer høytidlige måltider enn når vi spiser kyllingen fra prior)


Jeg tenker at uansett hvilke livsførsel barna våre velger når de blir voksne, vil de alltid huske hvor gøy det var å dra reddiker opp av jorda, eller smaken av den aller første tomaten eller jordbæra om sommeren. Eller ikke bry seg så mye om møkklukta når de kjører forbi et jorde om våren, fordi de vet at det trengs for at gresset skal vokse. 

2 kommentarer:

Love + vegetables sa...

Vi skulle vært naboer, vi! Det hadde vært koselig det.
Jeg tenker også ofte på disse tingene, at når en får leve på en gård, da får en oppleve både livet og døden på nært hold. Og det tror jeg er med på å skape sunne mennesker (både voksne og barn). Jeg må klype meg i armen nesten daglig, jeg er så glad for dette livet, akkurat her, akkurat med disse menneskene.
Takk for at du deler!

Klem!

mammasiiilje sa...

Ungene er kjempe heldige som får vokse opp på gård!! Virkelig !! :) Fint innlegg . det er drømmen min... men vi bor landlig til så noe av det samme får mine oppleve :))
A mor har jo gått på bondeskole så en ting eller 2 kan a:))