onsdag 17. februar 2016

Bokashi



  


Jeg er ganske lett å påvirke, og uten at jeg husker hvorfra, så har jeg nå blitt helt hekta på å samle matavfall i lufttette bøtter. Når de er fulle blander jeg det med et grovt pulver som lukter litt surt, og som skal forvandle matavfallet til superbra næringsrik jord om 6-7 uker.

For godt til å være sant, ikke sant? Eller tenker du kanskje at det har bikka over for meg? Jeg ser den, og jeg ser at jeg kvalifiseres til nerdetittelen for lengst, men så tenker jeg at det å følge med på prosessen og holde på med disse nå 7 ti-liters bøttene med matavfall gjør meg til en gladere kvinne. 

Å omdanne min egen søppel til næringsrik jord, som jeg senere skal dyrke min egen mat i, nå snakker vi permakultur ! 

3 kommentarer:

Anita sa...

Så lurt. Takk for tipset. Har lest om det før, men har hovedsakelig tenkt på kompostbinge for vår del. Men no trur eg kanskje dette kan fungere i stedet, det virker litt enklare. God helg!

Florisa sa...

Lurt! Hva er fordelen med dette fremfor kompostbinge?

Mari sa...

Fordelen er at det går 100 ganger fortere, og at du kan grave ned rett i jorda å så oppå! Ingen røring eller vending heller ��